VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ivo Grüner: Lidé v regionech vědí lépe než ministerstvo, co potřebují

Plzeňský kraj - Po několikaletém čerpání financí z Evropské unie v rámci dřívějšího programového období jsme se ocitli v nové etapě. Předseda Regionální rady NUTS II Jihozápad a náměstek hejtmana Plzeňského kraje Ivo Grüner odpovídal na otázky související s Integrovaným operačním programem, který bude hlavním nástrojem pro finanční podporu regionů.

7.5.2015
SDÍLEJ:

Ivo GrünerFoto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

V čem budou zásadní rozdíly v čerpání prostředků Evropské unie do českých regionů?
Rozdíly budou nejen v oblastech podpory, ale i v administrativním řízení programů podpory. Už se ví, že nebudou fungovat dřívější regionální operační programy řízené z regionů, ale bude nám sloužit tzv. IROP – Integrovaný operační program, který bude mít pod patronací Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. To je ale podle mě škoda, protože právě rozhodovací pravomoci měly regionům zůstat. Lidé v regionech totiž vědí lépe než ministerstvo, co potřebují a kde jim peníze chybějí.

Kam mají podle EU české regiony do budoucna směřovat?
Evropská unie po nás chce, abychom měli konkurenceschopné, dostupné a bezpečné regiony, abychom zkvalitnili veřejné služby a podmínky života pro obyvatele regionů, abychom dobře spravovali území a zefektivnili veřejné instituce a místní rozvoj vedli komunitně. Posláním IROP tedy bude společné zvyšování kvality života v České republice.

Co bude nejvíce podporováno a co naopak oproti dřívějšku potlačováno?
Evropská unie pro IROP vyčlení 4,63 miliard eur, což představuje 20 procent všech evropských financí pro Českou republiku. Projekty budou muset příjemci dotací spolufinancovat. Bude se jednat o patnáct procent z celkové hodnoty projektu. Podporovány budou silnice, udržitelná doprava, integrovaný záchranný systém, sociální bydlení, zdravotnictví, vzdělávání, snížení spotřeby energií, kulturní a přírodní dědictví.

Konkrétně: rekonstrukce, modernizace, popřípadě výstavba vybraných silnic II. a výjimečně III. tříd včetně budování obchvatů, zvýšení bezpečnosti železniční, silniční, cyklistické a pěší dopravy, podpora veřejné dopravy, aplikace moderních technologií v dopravě, nákup nízkoemisních a bezemisních vozidel, rozvoj cyklodopravy - cyklotrasy, cyklostezky, pruhy pro cyklisty, modernizace stanic složek integrovaného záchranného systému, nákup techniky a prostředků pro řešení mimořádných událostí, dále zřizování a rekonstrukce zařízení komunitní péče, infrastruktura pro terénní, ambulantní a nízkokapacitní pobytové formy sociálních, zdravotních a návazných služeb, podpora pořízení bytů a bytových domů pro sociální bydlení, z oblasti zdravotnictví pak pořízení přístrojů a nezbytné stavební úpravy pro vysoce specializovanou péči - onkogynekologická a perinatologická síť, modernizace infrastruktury návazné péče v podobě pořízení přístrojového vybavení a nezbytných stavebních úprav, v oblasti školství pak rozšíření kapacit pro předškolní vzdělávání, výstavba, rekonstrukce a vybavení odborných učeben, laboratoří, dílen a pozemků pro výuku přírodovědných a technických oborů, z oblasti bydlení například snižování spotřeby energie v bytových domech, zateplení, výměna oken a dveří.

Dosavadní čerpání financí z Evropské unie prostřednictvím Regionálního operačního programu NUTS II Jihozápad bylo velmi úspěšné. Můžete zrekapitulovat, kolik financí díky němu přišlo do Plzeňského a Jihočeského kraje?
Regionální operační programy byly nejúspěšnějšími programy v tuzemsku v uplynulých letech. Proto mi připadá nelogické, že se jejich systém mění, respektive integruje. Žádosti, předložené do ROP Jihozápad dosáhly hodnoty téměř 57,4 miliardy korun, proplaceno bylo už více než 14, 1 miliardy korun a smlouvy na úspěšné projekty dosahují hodnoty takřka 22,7 miliardy korun.

Autor: Redakce

7.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Přemílání starých bab na mladá děvčata - lidová taškařice v Kolovči byla hlavním magnetem tamní pouti.

Kolovečtí připravili třídenní pouťové slavnosti

Ilustrační foto.

Zloděj ukradl z pozemku u domu motorku, klíče i technický průkaz

Muž zemřel i přes pomoc kolegů

Meclov – Dramatické chvíle prožívali ve středu dopoledne lidé v jedné meclovské firmě.

Ženu týral tak, že chtěla skočit pod vlak

Klatovsko – Cítila se jako kus hadru. Přála si, aby se druhý den ráno už neprobudila a vážně přemýšlela o sebevraždě skokem pod vlak. Až do takového stavu dohnal svoji o 18 let mladší partnerku 63letý invalidní důchodce z Klatovska.

Mezi veterány je přihlášen i 107 let starý automobil

Domažlice – Sobotní 43. ročník Jízdy spolehlivosti historických vozidel pořádaný Veteran car clubem Domažlice slibuje opět skvělou podívanou na krásné staré stroje. Startovní pole je tradičně velmi pestré, abecedně vzato od aerovek až po Zündapp. Celkem 6 motocyklů a 7 automobilů je starých 90 a více let.

Za nehodu u Březí může smyk na kluzké vozovce

Březí – Ve středu dopoledne havaroval řidič vozu Suzuki nedaleko Březí na hlavní silnici I/26. Byl odvezen do nemocnice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení