Z někdejšího plavce domažlické Jiskry je dnes úspěšný australský podnikatel

DOMAŽLICE - Pavel Chromý býval nadějným plavcem domažlické Jiskry, který to dotáhl až do české reprezentace pro univerziádu v japonské Fukuoce. Dnes ale žije a podniká v Austrálii.

21.8.2007

Pavel Chromý před jedním z velkokapacitních stanů postavených jeho australskou firmou. .Foto: Archiv P.Ch.

Do svého rodného města dnes jezdí už jen na návštěvu. K rodičům. A to jen jednou za pár let. Vždyť z australského Sydney to je sem pěkná dálka. A tak když se už vydá na mnohahodinové letecké putování přes půl zeměkoule, má před sebou nabitý program na několik týdnů. Tak jako letos.

„Přiletěl jsem v počátkem prázdnin, objel jsem pár známých a příbuzných a pak se už zase těšil na svoji australskou přítelkyni Nikki. Přiletěla za mnou na plánovánu cestu Evropou. Na Chodské slavnosti jsme se vrátili do Domažlic a pak už zase zpátky do Sydney,“ říká vždy usměvavý Pavel Chromý.

Do Austrálie se poprvé podíval už koncem devadesátých let, aby se tam před šesti lety zase vrátil. Na studentské vízum. „Tady jsem dělal práva, ale v Austrálii jsem se rozhodl po studium webdesignu. Moc jsem o něm nevěděl, ale hrozně mě to lákalo,“ říká někdejší plavec, který prý v současnosti spíše běhá. „Šetří to čas,“ vysvětluje 31letý muž, který chce zůstat ve formě. A protože bydlí jen kousek od pláže, rád i surfuje. Když má čas. Ale to příliš často není.

Od začátku žije v Sydney, které považuje za jedno z nejhezčích měst. „Tedy pro sportovně založeného jedince, protože architekturou se samozřejmě nedá měřit s evropskými metropolemi. Žiju s Nikki u pláže. Plavec přece potřebuje vodu, nebo se alespoň na ní dívat,“ vysvětluje Chromý, který brzy po svém příjezdu začal pracovat v jedné tamní videopůjčovně.

„Dnes, tedy po čtyřech letech jsem tam už vedoucím. Z domova je to hned za rohem, autem to mám na dvě písničky. Nebo také na jednu, to když je delší a padnou mi na všech dvou semaforech zelený.“ Kromě toho se domažlický rodák v australské metropoli pustil také do podnikání.

„Spolu s jedním Slovákem a jedním Australanem jsme se vrhli na vlastní byznys. Půjčujeme a prodáváme velkokapacitní stany. Na svatby či jiné oslavy, ale také jako sklady či skladové haly. A moc mě to baví,“ vypráví nadšeně s tím, že ve videopůjčovně ale zůstal na půl úvazku. „Tam vydělávám na život, zatímco všechny peníze získané ze stanů vracíme do podnikání. Teď máme stanů, že by se do nich vešlo 1200 lidí. Navíc se rýsuje dobrá spolupráce s jedním z čínských výrobců stanů,“ říká Chromý s tím, že firma jejíž je spolumajitel a zároveň projekt manager se jmenuje JPM Corporation.

„Obchodní jméno ale máme Event Marquees. To protože by jsme časem rádi ve stejným složení dělali i jiný věci,“ dodává muž, pro nějž jsou teď stany dovážené z Německa druhou největší prioritou – samozřejmě po přítelkyni Nikki.

„Myšlenku na stany mám od bratra, který už to dělá asi 10 let v jedné z největších českých firem. Má to tam celé na starosti. Taky mu dost často ze Sydney voláme přímo ze stavby, to když máme nějaký stavitelský oříšek, nebo pak když po nějakým povedeným kšeftu slavíme a chceme se mu pochlubit, že nám to nespadlo. Má z nás většinou radost, obzvláště když je tady díky časovému posunu tři ráno,“ usmívá se úspěšný podnikatel, který prý poslední dva roky pracoval prakticky bez přestání, sedm dní v týdnu. A tak si teď užil zaslouženou dovolenou a po letech se setkal s rodinou a se svými zdejšími známými.

„V Sydney nikoho z rodiny nemám. Jen Nikki. Rodiče jsou stále v Domažlicích, táta veterinář, máma bankovní poradce. Brácha, který hrával za Jiskru Domažlice basket a ted tady dělá stany, je v Praze. Stejně jako sestra, která taky plavala v Jiskře i pak na sportovce v Českých Budějovicích. A taky tu máme psa. Ten ale nesportuje, dokonce se bojí vody.,“ usmívá se bývalý plavec, který si prý dnes rodiny i přátel tak nějak víc váží. Vždyť je vidí jednou za dva roky.

„Já si to tady rozhodně užívám, ale jelikož jsme byli na sportovce i v repre odevšud, tak někdy ani všechny přátele nevidím, a mám z toho až špatné svědomí. Taky každý už má rodinu, takže nejsou až tak akční jako před sedmi lety.“

První dny v Čechách byly pro Pavla Chromého prý dost těžké. „Lidé jsou tu úplně jiní, než v Austrálii. Takoví méně vstřícní. To v Sydney se i neznámí lidé navzájem zdraví, povídají a pomáhají si. Sice jsou tam asi přísnější pravidla a spousta věcí se nesmí. Třeba žvýkání či kouření na ulici. Ale časem si člověk zvykne a výsledkem je všude pořádek a klid.,“ vypráví muž, který byl po příjezdu do Prahy prý nesvůj i z rychlosti aut projíždějících po městském okruhu. „Ze Sydney, které je velmi rozlehlé, vyjíždíme jen málokdy, takže vlastně pořád jezdíme jen padesátkou,“ vysvětluje.

Přestože jej život v Austrálii baví, přemýšlí Pavel Chromý i o návratu do Čech. Samozřejmě i se svou přítelkyní, s níž žije už několik let. Kvůli ní by ale nejspíše zakotvil v Praze, kde by oba měli více možnosti na uplatnění. To je ale hudbou budoucnosti. „Zatím jsem spokojený a rád bych se také finančně zajistil.“

Studium:

Domažlice - základní škola: „Tam si mě užili, měl bych se asi učitelkám omluvit.“
Č.Budějovice - Sport.. gymnázium: „Pořád někde na závodech, individuální studium, prostě paráda.“
Praha - Právnická fakulta UK: „Moc jsem si to neužil, protože jsem neustále trénoval nebo studoval.“

Plavání:

do r. 1993 – Jiskra Domažlice
1993-97 USK Praha (mistr ČR 200m a 400m polohový závod)
1989-97 – reprezentace ČR
2000-01 – Jiskra Domažlice (s Lubošem Hochmutem jako trenér mládeže). „Pořád jsem v kontaktu s dětmi i s předsedou Jiřím Kazimourem. Když přijedu, jdu k němu do bazénu a pokaždé má vynikající slivovici.“

Rodina

Práce

Austrálie
21.8.2007 VSTUP DO DISKUSE

Pouť v Poběžovicích.

Poběžovickou pouť ozdobí muzika, historický program i půlmaratón

Z víkendového programu na zámku Depold v Kanicích.

Kanický zámek chystá ochutnávky i prohlídky

Kolovečtí připravili třídenní pouťové slavnosti

Koloveč – Oslava 820 let založení městyse Koloveč na Domažlicku se koná od pátku do neděle 18. – 20. srpna.

Zloděj ukradl z pozemku u domu motorku, klíče i technický průkaz

Horšovský Týn – V úterý dosud neznámý pachatel ukradl z pozemku u domu v Horšovském Týně zaparkovaný motocykl MS Piaggio včetně klíče k motocyklu a malého technického průkazu.

Muž zemřel i přes pomoc kolegů

Meclov – Dramatické chvíle prožívali ve středu dopoledne lidé v jedné meclovské firmě.

Ženu týral tak, že chtěla skočit pod vlak

Klatovsko – Cítila se jako kus hadru. Přála si, aby se druhý den ráno už neprobudila a vážně přemýšlela o sebevraždě skokem pod vlak. Až do takového stavu dohnal svoji o 18 let mladší partnerku 63letý invalidní důchodce z Klatovska.