Objevují se zčistajasna. K dopravní nehodě přijedou často dřív než hasiči či policisté. Důvěryhodnost budí oranžovými blikajícími majáky. Na místě okamžitě nabízejí pomoc a slibují, že výhodně zařídí odtah auta, náhradní vozidlo a vše vyjednají s pojišťovnou. Řeč je o takzvaných lovcích nehod, jejichž služby jsou ale většinou velmi předražené a způsobují motoristům víc škody než užitku. Od prvního ledna však řidičům svitla naděje. Česká kancelář pojistitelů (ČKP) totiž zřídila speciální linku, která zprostředkovává kontakt přímo na pojišťovnu poškozeného.

„Účastník nehody je v šoku. Spěchá a je rád, že se událost obešla bez zranění. Lovec nehod se mu pak zdá jako zázrak," uvedl Václav Bálek z pojišťovny Allianz typický příklad, při němž lidé kývnou na nevýhodné služby a podepíšou plnou moc. Záležitost se tak dostává zcela do režie nekalého obchodníka.

„Stává se, že odveze poškozený vůz do spřáteleného neznačkového servisu, ze kterého dostává provizi. Ten za opravu účtuje přemrštěnou cenu, kterou pak vyžaduje od motoristy. Servisy zpravidla bývají hodně daleko, částka se tedy navyšuje," popsal Bálek. Výjimkou není ani to, že oprava automobilu je nekvalitní, používají se kradené nebo už vyřazené náhradní díly. Lovci nehod také zajistí náhradní vozidlo. Rovněž v tomto případě se jedná o nekalou praktiku. Požadovaná suma je opět přemrštěná a zaúčtován bývá jiný typ automobilu. „Dotyčný třeba pět dní jezdil s fábií, ale ve faktuře se objeví, že patnáct dní užíval superb," dodal.

Časté mýty
- svěříte-li se nám, dostanete od pojišťovny více peněz
- pojišťovna nechce zaplatit za opravu ve smluvním servisu, protože je moc drahý
- naši právníci vám zaručí, že vás pojišťovna neokrade 

Obdobné zkušenosti popisují i další pojišťovny působící v republice, informace Deníku potvrdil Aleš Povr z ČKP. Doplnil, že do křížku se s lovci nehod dostávají až při placení za jednotlivé služby. Pojišťovny totiž nemohou přemrštěné sumy zcela uhradit, proto část nákladů nakonec musí zaplatit poškozený. Třeba v případě uvedené pojišťovny Allianz jde až o 80 procent událostí.
Podle nejmenovaného profesionálního hasiče se na Plzeňsku lovci nehod pohybují většinou poblíž hlavních tahů, nejvíce u dálnice směrem na Prahu.

Dosud byly možnosti, jak bojovat s lovci nehod, značně omezeny. Záleželo především na motoristech, zda podlehli nátlaku a kývli na nabízenou pomoc, nebo ji odmítli a zajistili si vlastní. Zredukovat nekalé praktiky by snad mohla nová telefonní linka, kterou zřídila ČKP. Jedná se vlastně o společné číslo všech pojišťoven fungujících v Čechách.

„Stačí vytočit číslo 1224. Operátor poté ověří, u jaké pojišťovny má poškozený sjednané pojištění, a hovor přesměruje na příslušnou asistenční společnost, která k místě nehody vyrazí," konstatoval Povr. Na ČKP je napojena také policie. Informaci potvrdila tisková mluvčí PČR Ivana Jelínková.

Deník oslovil několik asistenčních služeb působících na Plzeňsku. Odpovědi na otázky byly vždy stejné. K dopravním událostem jezdí pouze na zavolanou poškozeného nebo určité pojišťovny, místa častých kolizí tedy údajně nemonitorují. Nevedou statistiky o tom, s kolika zákazníky spolupracují. V situacích, kdy by obchodníci naúčtovali svému klientovi částku, jejíž plnou výši nechtěla pojišťovna hradit, se nevyskytují.