Nebezpečné přechody pro chodce na silnicích Plzeňska stále najdeme, ale mizí. I když jenom zvolna.
Policejní prezidium v roce 2012 zmapovalo silnice I. třídy napříč republikou a ty přechody, které by bylo dobré upravit, označilo. Dokument tehdy vznikl díky dotaci Státního fondu dopravní infrastruktury. Na severním a jižním Plzeňsku šlo o šestnáct míst v jedenácti městech a obcích.
Některé z přechodů už se k lepšímu změnily, některé, a takových je více, ještě ne. Ostatně také proto policie od té doby přechody tak podrobně nemapovala.
„Jelikož obce vzhledem k velkému množství vytipovaných přechodů zdaleka nestihly zrealizovat úpravy všech míst, nebylo nutné tvořit obdobný dokument nový. Dopravní policisté se však této problematice věnují každodenně a informace o nedostatcích předávají příslušným orgánům," řekl mluvčí prezidia Jozef Bocán.
Ve kterých městech a obcích se během uplynulých tří let začalo přecházet bezpečněji?
V Přešticích se zbavili nebezpečné zebry u Masarykova náměstí a přechod u hřbitova opatřili ostrůvkem, místo pro přecházení (bez zebry, s ostrůvkem) vzniklo také v Kaznějově a po přechodu chodí také v severoplzeňském Výrově.
Letos se dočkají obyvatelé jihoplzeňských Lužan či Chválenic. „S přechodem u prodejny se nic dělat nebude, ale druhý přechod u školy se díky rekonstrukci a rozšíření chodníků zkrátí," vysvětlil chválenický starosta Pavel Kvídera.
Blízko je také Chotěšov, kde jsou přechody příliš dlouhé. Záleží ale na tom, jestli se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pustí do rekonstrukce průtahu. „Ze dvou přechodů by zůstal jen jeden, druhý by se stal místem pro přecházení. Rekonstrukcí by se také zúžila široká krajnice, kde dnes zastavují kamiony a omezují viditelnost," konstatoval starosta Chotěšova Luděk Rosenberger.
Ředitel plzeňského ŘSD Jiří Kuťák řekl, že pokud vše půjde dobře, mohla by rekonstrukce chotěšovského průtahu začít na přelomu srpna a září. „Práce bychom ale rozdělili na etapy, letos by se všechno určitě nestihlo," potvrdil a dodal, že na Plzeňsku by se letos průtahů měly dočkat i Nýřany či Plasy, připravuje se taky rekonstrukce v Horní Lukavici.
Ve Zbůchu, kde přechod přetíná silnici před areálem bývalých uhelných dolů, zase čekají na dotaci. „Vloni jsme zpracovali projektovou dokumentaci na rekonstrukci celé křižovatky a zažádali o dotaci na Státní fond dopravní infrastruktury. Předpokládám, že tento rok by se mohlo stavět," řekl starosta Jiří Hájek.
O přechodu v Bezvěrově policejní zpráva hovoří jako o nelogicky umístěném a doporučuje jeho přemístění. Starosta Jan Matoušek řekl, že nedostatek by se – stejně jako v Chotěšově – měl napravit rekonstrukcí průtahu. „S ŘSD o jeho podobě a umístění přechodu stále jednáme," uvedl starosta s tím, že v Bezvěrově jsou sice tři autobusové zastávky, ale počet přechodů pro chodce by měl být kvůli bezpečnosti lidí co nejmenší.
Na silnici mezi Plzní a Karlovými Vary je také přechod v Úněšově. Dlouhý přes oba dva pruhy, blízko zastávek, nebezpečný. Obec plány na jeho úpravy má. „Jsou součástí projektu cyklostezky Číhaná – Úněšov – Podmokly a čekáme, až se vyjádří Státní pozemkový úřad," konstatovala starostka Marie Nechutná.
V Kralovicích jsou na tom obdobně. Vědí, že problematických přechodů ve dvou křižovatkách vedoucích na Hodyni a na Kožlany by je zbavila přestavba klasických křižovatek na okružní. Město má na obě zpracovanou projektovou dokumentaci. „Jsme připraveni, až na stavbu získáme peníze," řekl starosta Rudolf Salfický.
To zastupitelé Líní, pod něž spadá nedaleký Sulkov prakticky na konci domažlického přivaděče, řešení teprve hledají. „Policie by nejraději byla, kdyby přechod mohl být zrušen, ale my se snažíme najít nějakou variantu. Úpravy přechodu by se rozhodně provést měly," míní starosta Michal Gotthart.
Loni několika přechodům k bezpečnosti pomohl projekt Nadace ČEZ. Policisté a BESIP vytipovali zebry, které by bylo dobré nasvětlit, lidé pak hlasovali a zvítězily přechody v Líních, v plzeňské Strnadově ulici a v Blovicích.