Z Německa k nám přes folmavský přechod denně proudí 1400 kamionů. Silnice I/26 je tak po dálnici D5 jednou z nejzatíženějších dopravních tepen kraje. V blízké budoucnosti počet náklaďáků zřejmě ještě vzroste. Na německé straně se silnice vedoucí na hranice rozšiřuje, a navíc je tu tlak na zavření okolních přechodů.

„Němci i některé české obce požadují zavření Lískové a Všerub na Domažlicku pro těžkou kamionovou dopravu. Tím by počty stouply až na 1800 kamionů denně," prohlásil náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer.


Aktuálnější problém ale podle něj vzniká v souvislosti s modernizací silnice B20 vedoucí k přechodu Folmava. Německá spolková vláda tu buduje třetí pruh, na trase z Chamu do Furthu im Wald jsou hotovy zhruba dvě třetiny.

„Je otázkou dvou let, než se dostanou k Folmavě. A to bude průšvih, protože česká silnice I/26 není na velký nápor aut stavěná," říká Bauer.

Ředitel plzeňské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Zdeněk Kuťák připustil, že v nejbližších letech se nic nezmění, přípravné práce ale běží naplno. „S bavorskou a hornofalckou stranou jednáme v pracovních skupinách průběžně a vnímáme tlak na rozšíření komunikace na naší straně," potvrdil Kuťák.

Celá silnice I/26 je rozdělena do čtyř částí, na všechny je zpracován posudek vlivu stavby na životní prostředí a studie trasy. Na první dva úseky (od sjezdu z dálnice D5 do Chotěšova a z Chotěšova do Stoda) už je zadána i tzv. prověřovací studie.

„Ta má rozpracovat trasu ve dvou variantách – nejširší možný dvoupruh nebo tzv. vystřídaný třípruh, tedy to, co nyní budují Němci. Jde o přídavný pruh, který je část trasy v jednom a část v opačném směru," vysvětluje šéf ŘSD. Obě varianty se prověří i z hlediska ekonomické efektivity a do konce roku by mělo být jasno, pro kterou variantu se ŘSD rozhodne. Samotná stavba ale musí několik let počkat.

Další pruh by uvítali i řidiči.

„Stačí za provozu chytit kamion před sebou a musím se za ním ploužit, předjet se dá až u Holýšova," říká šofér Petr, který jezdí z Plzně do Draženova několikrát týdně.
Už letos v červenci by měla na trase I/26 začít stavba obchvatu Staňkova, hotovo má být do konce příštího roku. Územní rozhodnutí už má i obchvat Babylonu, ale v tomto případě vše závisí na ekonomické analýze, jejíž výsledky zatím nejsou.

O silnici z Plzně na Domažlice a dál na Folmavu, do Furthu im Wald a Chamu budou 30. dubna v Plzni jednat ministři obou zemí.

„Zúčastní se ministr vnitra Milan Chovanec a ministr dopravy Antonín Prachař a za bavorskou stranu jejich protějšek Joachim Herrmann," doplnil náměstek Bauer.

Diskutovat můžete na našem facebooku ZDE