Z plánované účasti ve všech závodech ´velkého´ českého šampionátu s cílem poprat se se Škodou Felicia Kit Car o titul Mistra ČR ve třídě A5 totiž v průběhu sezony sešlo a v jejím závěru se už místo závodění připravoval jiný, ještě zásadnější zlom. Přestup na mnohem silnější techniku, přesněji na špičkový Mitsubishi Lancer Evo IX. Právě s ním bude zmíněná dvojice v letošní sezoně brázdit české soutěže v novém týmovém projektu a pochopitelně i s patřičně vyššími ambicemi.

Slibný začátek sezony

„I když jsme vlastně dosáhli jen několika dílčích úspěchů, nemyslím, že by loňský rok byl špatný. Byl prostě jiný,“ ohlíží se Sláva Ducháček za sezonou, kterou zahájil poněkud smolným startem na rakouské Jänner Rally. „Vstup byl dobrý. Od první erzety jsme vedli, bohužel v šesté nám praskla klika v motoru naší felicie. Takže jsme samozřejmě byli zklamaní. Ale také jsme zjistili, že máme na to, být na absolutní špičce třídy A5.“ Před domácí ´Šumavou´ tak týmu přibyly starosti a také náklady navíc. Ale stálo to za to. „Jeli jsme už s novým motorem, který fungoval perfektně. Začali jsme jako v Rakousku. Vyhráli jsme první měřený test, klatovský okruh, přestože jsme tam měli drobnou kolizi. A vedení jsme udrželi až do konce. Takže jsme byli moc spokojení a těšili se na další závody,“ vypráví jezdec, který ale následující soutěž musel absolvovat s půjčeným autem.

Smůla střídá smůlu

Mezi únorovou soutěží v Klatovech a Rally Český Krumlov byla totiž tříměsíční pauza, kterou chtěl kdyňský tým využít k celkové repasi závodního speciálu. Ta ale z důvodu těžko předvídatelných problémů nebyla včas hotová. „Abychom o soutěž nepřišli, tak jsme narychlo pronajali ´užovku´, tedy úzkou felicii, od Petra Bryndy, se kterou jsme skončili čtvrtí. To s ohledem na silnou konkurenci a možnosti vozu bylo výborné. Krátce nato jsme dodělali naše auto. Bylo špičkově repasované, téměř kompletně. Jediné, co zbývalo vyměnit, byly poloosy.“ A tak posádka už opět s modrobílou felicií v barvách APM mohla v červnu vyrazit do Mladé Boleslavi na Bohemku… „Od první erzety jsme vedli a svůj náskok jsme stále zvyšovali. A to i přesto, že jsem měl zdravotní problémy. Dokonce jsem po první etapě byl v nemocnici. Lékaři mi sice doporučili nepokračovat, ale jeli jsme dál. Ovšem jen chvíli. Pak nás zradila právě ta nevyměněná poloosa. Takže jsme čtyři rychlostní zkoušky před koncem znovu odstupovali z prvního místa,“ vypráví Ducháček teď již s úsměvem. Jeho smůla ale pokračovala dál. V Třebíči při červencové Horácké rally totiž vypadl hned v prvním měřeném testu.

„Tentokrát praskl unašeč. Byl to pech. Přitom v předešlé sezoně auto drželo a byl z toho titul českých mistrů ve sprintrally. Zato vloni jsme si vybrali pořádný kus smůly. Je ale pravda, že jeden velký závod je jako tři sprinty, takže je na techniku mnohem náročnější.“

Premiéra s Mitsubishi

Srpen ale přinesl velký zvrat v kariéře kdyňské posádky.Manažer APM Automotive Rally teamu Robert Babor to charakterizuje ve dvou větách: „Společně jsme si sedli, zhodnotili první polovinu sezony a na jejím základě jsme změnili prioritu pro další období. Tou se stala příprava přechodu z felicie na špičkovou techniku v podobě nejnovější evoluce Mitsubishi Lancer pro rok 2008.“ Prvním krokem bylo ověření správnosti této volby pronajmutím Mitsubishi Lancer Evo VII pro rallysprint v Prachaticích. „A vůbec to nedopadlo špatně. Skončili jsme pátí absolutně,“ vzpomíná Ducháček na svoji premiéru v prestižní třídě N4. „Šel jsem do toho s tím, že buď budu zklamaný, nebo naopak nadšený. A dopadlo to tak, že jsem byl nadšený. Auto fungovalo perfektně a moc se nám to líbilo.“ Posádka Ducháček - Dufek se nakonec už do třídy A5 nevrátila. I když svou roli v tom sehrála i vyšší moc. Při finálové přípravě felicie na zlínskou Barum rally totiž jezdci spadla do oka ocelová špona a posádka se na poslední chvíli musela odhlásit. Také proto Ducháček s Dufkem vynechali i závěrečnou Rally Příbram. „Bylo to i z ekonomických důvodů. Už jsme věděli, že ve třídě A5 nebudeme pokračovat a měli i kupce na felicii. Tak jsem se svezl už jen v prosinci na Pražském rallyesprintu a to opět s Lancerem.“

Nový tým

Ještě před Pražským rallysprintem však bylo rozhodnuto o nové podobě ambiciózního týmu. „Po prvním svezení s Lancerem v Prachaticích jsme přemýšleli o možném pronájmu nějaké ´evo sedmičky´, protože nejnovější ´devítka´ je moc drahá na pořízení i na provoz. Nakonec to ale dopadlo úplně jinak,“ prozrazuje Sláva Ducháček a konkrétněji ho opět doplňuje Robert Babor: „Rozhodli jsme se postupovat bez kompromisů a zajistit pro úspěšné výsledky stabilní a silné zázemí. Prioritní volbou tak bylo spojení dosavadního týmu s dalším silným partnerem. A vstoupili jsme do jednání s opravdu top českou společností, která nezávisle na nás měla také zájem ještě více se zviditelnit a rallysport se jí k tomu zdál vhodným prostředkem. Navíc jejím zástupcem v tomto projektu je člověk, který propojil svůj manažerský pracovní post se svým koníčkem – je totiž také rallyovým jezdcem.“

A tak nakonec došlo ke vzájemné dohodě, že právě tato firma vytvoří s kdyňským dodavatelem autodílů APM Automotive a ještě jednou ekonomicky silnou nadnárodní společností závodní tým se dvěma novými vozy Mitsubishi Lancer Evo IX. Velmi zajímavé je i jezdecké složení druhého týmového vozu, ale více se ze zákulisí nového týmu před jeho oficiální premiérou, která je plánována na přelom února a března, prozradit opravdu nedá… A jaké jsou tedy v těchto souvislostech Ducháčkovy plány v sezoně 2008? Smělé, přestože úvodní podnik mezinárodního mistrovství ČR - rakouskou Jänner rally - vynechal. „Jänner jsme nejeli jednak proto, že ještě nebyl připravený tým a nové auto, ale také proto, že to byla vlastně jediná zimní soutěž, když ´Šumava´ je posunutá až na duben.

A tak by se nevyplatilo speciálně připravovat ani jiné pronajaté auto. To by bylo opravdu hodně nároků navíc – nejen finančních,“ vysvětluje jezdec, kterého letos čeká asi šestnáct závodů. První je už koncem března Valašská rally a pak se jede zhruba každý druhý víkend. „S Petrem chceme hlavně sbírat zkušenosti, proto jedeme oba seriály. Sprinty jsou totiž příliš krátké a než se člověk s autem sžije, je vlastně konec. A jet pouze velký šampionát, kde je velká konkurence, by zase znamenalo mnohem menší šanci se nějak prosadit výsledkově. Takhle si v týmu slibujeme, že potřebné zkušenosti nasbíráme rychleji a ve druhé půlce sezony bychom chtěli mít už i dobré výsledky.“